Det var julkänsla i luften under vår nätverksträff torsdagen den 28 november 2013! Hemlagad Janssons Frestelse var en av de självklara favoriterna. Glöggen och champagnebaren var också välbesökta men orsaken till att vi träffas sista torsdagen varje månad är inte bara att äta god mat, vi vill skapa ett affärsnätverk som alla inom SUS i Malmö och näringslivet kan ha nytta av. Vad kännetecknar då ett bra näteverk?

Att nätverka är att bygga upp relationer med kontakter och affärspartners. Partners hjälper varandra, delar arfarenheter och kunskap, refererar till kontakter och rekommenderar dig till andra i sina respektive nätverk.

Att nätverka är att ge och få – Givers Gain.

Nätverkande betyder att bygga ut kontaktcirkeln, inte bara med dem som känner dig utan de som är villiga att göra allt för att hjälpa dig, därför att de litar på dig på samma sätt som du litar på dem. Det handlar inte om att synas utan om att bygga relationer för att förtjäna förtroende.

Hur blir man en person som andra gärna vill rekommendera och prata väl om? Så här i juletider kan vi ta exemplet med  Jultomten. Vilket rykte har han? En äldre man, orakad och vissa säger att han luktar alkohol – men generös. Jultomten är en som ger, och han ger till många. Det är samma sak med nätverkande. Grunden till ett framgångsrikt nätverkande bygger på GiversGain. Är du känd som generös, en som ger och delar med sig?

När man nätverkar är det bra att fråga – vad kan jag hjälpa dig med? Bara genom att fråga flera samma sak är det enkelt para ihop olika personer i det egna nätverket som behöver hjälp av varandras kunskap. Resultatet blir att du av många uppfattas som ett nav i deras nätverk. En person som känner många och som gärna hjälper till att förmedla kontakter och rekommendationer. Är det inte det vi alla vill vara?

Fyra råd för ett bra nätverkande:

  • Lyssna aktivt efter människor som uttrycker ett behov av något som någon i ditt nätverk kan tillgodose.
  • En bra nätverkare har två öron och en mun.
  • Träffa många människor, i olika former av nätverk.
  • Länka tips och texter till andra som du tror skulle ha nytta av detta. Ser du en platsannons som du känner skulle vara klockren för en bra kontakt – dela med dig. Får personen sedan jobbet som du tipsat om kommer du få ett tack och säkert mer tillbaks. Det man ger kommer igen.

Det handlar om att bygga relationer för att förtjäna förtroende. Förtroendekapital är grunden för bra nätverkande och rekommendationer. Vad är din uppfattning om Givers Gain? Dela gärna med dig av din erfarenhet i kommentarerna till den här bloggen! Nästa nätverksträff har vi den 30 januari 20014, anmäl dig tillbokning@restaurangevening.se